Sabtu, 2 April 2011

Janji Allah

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
Allah berfirman..
“Dia memberikan hikmah kepada siapa yang Dia kehendaki. Barangsiapa diberi hikmah, sesungguhnya dia telah diberikan kebaikan yang banyak. Dan tidak ada yang dapat mengambil pelajaran kecuali orang-orang yang mempunyai akal yang sihat.” -(Surah al-Baqarah, 2:269)

“Dialah yang menurunkan Kitab (al-Quran) kepadamu (Muhammad). Diantaranya ada ayat-ayat muhkamat, itulah pokok-pokok kitab (al-Quran) dan lainnya mutasyabihat. Adapun orang-orang yang dalam hatinya condong kepada kesesatan, mereka mengikut yang mutasyabihat untuk mencari-cari fitnah dan untuk mencari-cari takwilnya, padahal tidak ada yang mengetahui takwilnya kecuali Allah. Dan orang-orang yang ilmunya mendalam berkata, “kami beriman kepadanya (al-Quran), semuanya dari sisi Tuhan kami.” Tidak ada yang dapat mengambil pelajaran kecuali orang yang berakal. -(Surah ali-Imran, 3:7)

“Tetapi orang-orang yang ilmunya mendalam di antara mereka, dan orang-orang yang beriman, mereka beriman kepada (al-Quran) yang diturunkan kepadamu (Muhammad), dan kepada (kitab-kitab) yang diturunkan sebelummu, begitu pula mereka yang melaksanakan solat dan menunaikan zakat dan beriman kepada Allah dan hari kemudian. Kepada mereka akan Kami berikan pahala yang besar.” -(Surah an-Nisa’, 4:162)

“Katakanlah (Muhammad), “Berimanlah kamu kepadanya (al-Quran) atau tidak usah beriman (sama saja bagi Allah). Sesungguhnya orang yg telah diberi pengetahuan sebelumnya, apabila (al-Quran) dibacakan kepada mereka, mereka menyungkurkan wajah, bersujud.”-(Surah al-Isra’, 17:107)

“Dan agar orang-orang yang telah diberi ilmu meyakini bahawa (al-Quran) itu benar dari Tuhanmu lalu mereka beriman dan hati mereka tunduk kepadaNya. Dan sungguh, Allah pemberi petunjuk bagi orang-orang yang beriman kepada jalan yang lurus.” -(Surah al-Haj, 22:54)

“Allah menyatakan bahawa tidak ada tuhan selain Dia; (demikian pula) para malaikat dan orang berilmu yang menegakkan keadilan, tidak ada tuhan selain Dia, Yang Maha Perkasa, Maha Bijaksana.” -(Surah ali-Imran, 3:18)

“Dan demikianlah Kami menjelaskan berulang-ulang ayat-ayat Kami agar orang-orang musyrik mengatakan, “Engkau telah mempelajari ayat-ayat itu (dari Ahli Kitab),” dan agar Kami menjelaskan al-Quran itu kepada orang-orang yang mengetahui.” -(Surah al-An’am, 6:105)

“Dan orang-orang yang diberi ilmu dan keimanan berkata (kepada orang-orang kafir), “Sungguh, kamu telah berdiam (dalam kubur) menurut perintah Allah, sampai hari kebangkitan. Maka inilah hari kebangkitan itu, tetapi (dahulu) kamu tidak menyakini(nya).” -(Surah ar-Rum, 30:56)

Semua ini adalah dalil-dalil untuk tarbiyyah.. semuanya menunjukkan tarbiyyah akan membawa kita menuju kepada Allah.. ilmu akan menambahkan keyakinan kita.. orang berpengetahuan akan mengikut suruhan Allah dan meninggalkan laranganNya kerana dia seharusnya lebih ‘alim akan apa yang bakal menimpanya sekiranya berbuat dengan sebaliknya lantaran ilmu yang dipunyainya.. oleh itu.. dalam memahami dan menghayati islam.. kita seharusnya menggarab ilmu sebanyak mungkin.. seluruhnya adalah ilmu Allah.. setiap ilmu itu mendekatkan kita kepada Allah sekiranya kita belajar itu kerana Allah.. insyaAllah..‬

0 ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More