Khamis, 14 April 2011

apa tujuan anda menuntut ilmu?



Agama (usuludin,syariah, pengajian Islam atau seumpama dengannya) apa tujuan anda menuntut ilmu? adakah ingin menunjukkan kehebatan diri dalam hukum-hakam? ِِِ

Atau ingin membida'ahkan sekumpulan manusia yg tidak sealiran dengan kita? atau demi kasih sayang supaya manusia tidak terjebak di lembah kemaksiatan?

Semua sahabat..setinggi-tinggi ilmu, masih boleh ditakluki nafsu..Allah dan Rasullullah tidak mengajar kita untuk mencari ilmu semata-mata..tetapi Rasullullah minta kita mencari ilmu untuk mendapatkan hidayah, kerana hidayah itu tiada iblis atau nafsu yg dapat memesongkannya. Macam mana nak dapat ilmu hidayah ini?

Bab ilmu dan hidayah ni saya tak nak pergi jauh2..cukuplah kita baca ayat dalam surah pertama yg diturunkan.." اقرأ بسم ربك الذى خلق ".. berapa ramai kita telah disesatkan kemudian kita menyesatkan pula anak cucu keturunan kita?

syaitan dah berjanji nak sesat kita..jadi jgn lalai..
“syaitan telah menguasai mereka, lalu menjadikan mereka lupa mengingati allah( hati yg lalai) mereka itulah golongan syaitan” org yg tidak berzikrullah itu dah la dicop sesat oleh Allah, digolongkan pula golongan syaitan..” berilmu..dan beramalah..ilmu tanpa amal.. neraka jua kita...!!! Ilmu tanpa beramal seperti pokok yang tidak berbuah...
renung-renungkan dan selamat beramal,,..

0 ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More