Sabtu, 19 Jun 2010

Palestin di Dinding

Ketika Zionis melanyak Gaza awal tahun 2009, mereka bukan sahaja membunuh penduduk Palestina, tetapi juga menceroboh rumah kediaman dan merosakkannya. Ideanya ialah supaya wujud kesan trauma yang berpanjangan.


Ini dinding rumah Sami Saleh Dardona, perhatikan grafiti pada dinding yang terbakar. Di wilayah Zeitoun, 27 orang ahli keluarga Samouni terbunuh akibat serangan udara Zionis ketika sedang berlindung di rumah ini. Yang menyedihkan ialah seisi keluarga itu diarah berlindung di situ oleh tentera Zionis sendiri.



Ini adalah dinding rumah Mosab Dardona di Jabal al-Rayes, Gaza. Tentera Zionis telah merampas rumah kediaman orang awam dan menjadikannya kubu. Di rumah ini niat Israel jelas terpancar menerusi contengan seorang tentera sedang kencing di atas menara masjid yang sudah tumbang. Di rumah saudaranya, bersebelahan, Ibrahim Dardona, pulang untuk mendapati dua belas beg najis tentera Israel di dalam bilik tidurnya.



Contengan di atas ialah di dinding rumah keluarga Abu Hajaj di Johr al-Dik. Pada subuh 4 Januari 2009, sebutir bom jatuh tidak jauh dari rumah keluarga Saleh Abu Hajaj. Tentera Israeli mengarahkan supaya kawasan kediaman itu dikosongkan. Anak perempuan Saleh berusia 36 tahun Majeda Abu Hajaj mengikat skaf putih di lengan dan kayu lalu memimpin sekumpulan orang awam keluar dari kawasan kejiranan itu.

Kereta kebal Israel menembak kumpulan orang awam tersebut dan Majeda terbunuh. Ibunya, Raya berusia 64 tahun yang menerpa menangisi anaknya turut ditembak. Kedua-dua mangsa hanya ditemui setelah Israel mengisyitiharkan unilateral ceasefire 16 hari kemudiannya.

Tentera Zionis menjadikan rumah Abu Hajaj sebagai kubu pertahanan mereka dan meninggalkan contengan di atas katil Majeda bertulis: "Death will find you soon." Sebuah lagi tanda kesumat Zionis di dinding Gaza

0 ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More